Olin lukenut Isabel Allendelta aikaisemmin
vain Henkien talon, hänen esikoiskirjansa, joka nosti hänet maailmanmaineeseen.
Henkien talon tyylilaji on eteläamerikkalainen maaginen realismi. El cuaderno
de Maya (Mayan muistikirja) on sen sijaan tavallisen realistinen. Allende
kirjoittaa edelleen ja julkaisee usein, mutta hänen uusimpia teoksiaan ei ole
käännetty suomeksi.
Maya on 19-vuotias
yhdysvaltalaistyttö Kalifornian Berkeleysta. Hän kirjoittaa muistikirjaansa
Chilessä, Chiloén saaristoon kuuluvalla pienellä saarella, jonne isoäiti on
lähettänyt hänet piiloon ja turvaan. Isoäiti on chileläinen, joka oli joutunut
pakenemaan vuoden 1973 sotilasvallankaappauksen jälkeen. Maya asuu isoäitinsä
vanhan ystävän Manuelin luona talossa, jossa ei ole ovia.
Maya kirjoittaa muistikirjaansa vuoden
aikana vuorotellen elämästään Chiloéssa ja entisestä elämästään, varsinkin
edellisen vuoden tapahtumista, joiden vuoksi hän on joutunut pakenemaan. ”Minua
etsivät FBI, Interpol ja Las Vegasin rikollismafia”, hän esittelee itsensä
Manuelille. Mayan turvallinen elämä suistui raiteiltaan, kun hän oli 16-vuotias
ja hänen rakas isoisänsä kuoli. Isoisä oli isoäidin toinen aviomies, eikä ollut
Mayan biologinen isoisä, mutta oli hänen tärkein ihmisensä. Isovanhemmat
kasvattivat Mayan, kun hänen tanskalainen äitinsä hylkäsi hänet ja lentäjäisä
oli milloin missäkin päin maailmaa. Isoisän kuoleman jälkeen Maya joutui
huonoon seuraan ja sortui alkoholiin ja huumeisiin.
Olisin lukenut mielelläni vähän
enemmän Chiloésta ja vähemmän USA:sta. Mayan sekoilut Las Vegasissa
huumekauppiaiden ja rahanväärentäjien kanssa olivat elokuvista nähdyn
tuntuisia, eivätkä aina kovin uskottavia. Sen sijaan Chiloé oli minulle täysin
tuntematon. Tässä taas kirjallisuus näytti kykynsä viedä lukija uuteen
maailmaan. Kirjan Chiloé ei ole paratiisi. Sielläkin on alkoholismia,
perheväkivaltaa ja insestiä. Mutta siellä on yhteisöllisyyttä, huolenpitoa ja
rakkautta. Chiloén rauhallinen elämä asettuu kirjassa vastakohdaksi nykyaikaiselle
länsimaiselle elämänrytmille, jossa haetaan koko ajan uusia kokemuksia. Eräässä
kohdassa Manuel istuu talonsa terassilla ja Maya kysyy häneltä, mitä hän tekee.
Manuel vastaa hengittävänsä. Maya miettii hetken ja kohta he istuvat molemmat
terassilla, hengittämässä.
Vuoden 1973 tapahtumiin päästään
Manuelin kautta. Maya selvittää, mitä Manuelille silloin tapahtui ja auttaa
Manuelia lopultakin avautumaan ja puhumaan tapahtuneesta.
”‒ ‒, pero nunca sería verdaderamete libre si no enfrentaba el sufrimiento del pasado.”
(‒ ‒, mutta hän ei olisi koskaan todella vapaa, jos ei kohtaisi menneisyyden kärsimystä.)
Ajatus ei ole uusi, mutta tärkeä.
Tuota samaa Maya tekee, kun kirjoittaa muistikirjaansa.
Isabel
Allende: El cuaderno de Maya
Debols!llo, 3. painos 2013, 443 s, (1. painos 2011)
Mulla on itselläni Allenden Henkien talo, ja aion sen lukea nyt tässä kohta jahka pääsen käsiksi eteläamerikkalaisiin kirjailijoihin oikein kunnolla. Odottaa jo tuossa lukupinossa. Innolla odottelen tutustumista Allendeen!
VastaaPoistaHenkien talo on varmasti juuri oikea kirja aloittaa Allendeen tutustuminen.
Poista