Jean Rhys on kirjailija, jonka lukemiseen sain
vinkin Naisten aakkoset -haasteeseeni osallistuneelta Ullalta. Kvartetti valikoitui luettavakseni,
koska se oli kirjastossa olleista Rhysin teoksista ensimmäisenä ilmestynyt.
Englantilainen Marya on tarvinnut turvaa ja mennyt naimisiin Stephanin kanssa. Stephanilla on
epämääräisiä bisneksiä ja kun pariskunta on päätynyt Pariisiin, Stephan
joutuukin vankilaan. Marya jää yksin lähes rahattomana. Hän hyväksyy varakkaan
Heidlerin pariskunnan tarjouksen mennä asumaan heidän luokseen, vaikka tuttavat
tuntuvat pitävän Heidlereita ja ehdotusta vieroksuttavina.
Marya joutuu Heidlereiden luona
ihmissuhdesotkuun. Herra Heidler eli H. J. väittää rakastavansa Maryaa. Marya
sanoo, ettei pidä Heidlerista, eikä luota häneen, mutta rakastaa häntä
suunnattomasti. Rouva Heidler, Lois, katsoo vierestä muka suvaitsevaisena,
mutta kiusaa Maryaa. Marya vihaa ja säälii Loisia. Ennen kaiken alkua Marya on
tiedostanut Heidlerien pelin paremmin kuin sen aikana, kun hän yhdistää Loisiin
jostain lukemansa lauseen
”’On niin hauska ajatella että tuo pikkuinenkin nauttii siitä’, sanoi rouva katsellessaan miten hänen kissansa leikki hiirellä.”
Kvartetin neljäs jäsen on Stephan, jota Marya
käy säännöllisesti katsomassa vankilassa ja joka kirjan lopussa vapautuu ja ratkaisee tilanteen omalla tavallaan.
Marya herätti minussa lähinnä kiukkua tai
harmistumista, mutta ei sääliä. Hän oli niin tahdoton ja saamaton. Kulkeutui
eteenpäin ajopuuna. Joi liikaa ja alkoi rapistua
ulkoisestikin. Kirjan
ihmissuhteet ja Pariisi ovat ajattomia, mutta kun tajusin, että kirja on
ilmestynyt jo vuonna 1928, niin aloin ymmärtää, että ennen avioliittoaan
tanssityttönä työskennelleellä Maryalla ei ollut
paljon
mahdollisuuksia. Hänestä tuli uhri.
Kirjan
saatesanoissa Anna Lassila kirjoittaa ansiokkaasti niin sanotuista
Rhys-naisista, jollainen Maryakin on, sekä Rhysin arvostuksesta feministisessä
kirjallisuudentutkimuksessa.
Jean
Rhys: Kvartetti
Suomentanut Hanna Tarkka, saatesanat Anna
Lassila
Otava
2000, 237 s.
Englanninkielinen
alkuteos Quartet 1928
Rhysin naiset eivät tosiaan ole mitään yksiselitteisen miellyttäviä ihmisiä vaan tuntuvat hieman koettelevan lukijaa. Itsekään en ole kovin varauksettomasti innostunut Rhysin teoksista. Olen aikaisemmin lukenut tämän ja Siintää Sargassomeren. Silti jostain syystä hänen teoksensa houkuttelevat edelleen ja Sargassomerta olen harkinnut jopa uudelleen lukuun.
VastaaPoistaMinäkin ajattelin Kvartetin jälkeen, että ehkä kokeilen jotakin toista Rhysin kirjaa. Kvartettiin kirjoitetut jälkisanat valaisivat Rhysia kirjailijana melkoisesti.
PoistaMinä pidän Rhysin tyylistä. Hänen päähenkiönsä ovat kaikkea muuta kuin ihailtavia ja helppoja, mutta just se jokin heissä kiinnnostaa. Ja ajelehtiminen...
VastaaPoistaKiitos kommentistasi, Leena. Rhysin naiset taitavat olla todella omanlaisiaan.
Poista