Pierre
Lemaitren dekkareita on kehuttu kovasti, joten lainasin Camillen, kun se sattui olemaan kirjastossa. On tietysti väärin
lukea ensimmäisenä kolmen kirjan sarjasta viimeinen, mutta minusta Camillen pystyi lukemaan itsenäisenä
teoksena. Kirja tuotti minulle pettymyksen. Ensinnäkin siinä oli aivan liian
raakoja kuvauksia. Tunsin vastenmielisyyttä heti alussa, kun ryöstäjät raa’asti
pahoinpitelevät ja sen jälkeen kiskovat verilammikossa Annea, joka on ylikomisario
Camille Verhoevenin naisystävä. Tunne jäi häiritsemään lukemista. Toiseksi Camillessa niputetaan puolalaiset,
serbit ym. itäeurooppalaiset yhdeksi epäilyttäväksi ryhmäksi, joten koin kirjan
rasistiseksi, vaikka poliisipäällikkö varoittaakin Camillea etnisestä
profiloinnista. Kolmanneksi näennäinen huumori minämuotoisissa roiston
osuuksissa oli minusta keinotekoista. Taidanpa palata kotimaisten
ja muiden pohjoismaalaisten, mielellään jonkinverran yhteiskunnallisten
dekkareiden pariin.
Leena
Lehtolaisen Viattomuuden lopun aihe
on vakava: lasten seksuaalinen hyväksikäyttö. Lehtolaisesta kun on kysymys ei
tarvitse pelätä mitään raakoja tai
mieltä kuohuttavia kuvauksia. Tavanomaisesta poikkeavasti
hyväksikäyttäjä on nainen. Hän vapautuu kirjan alussa vankilasta ja hänet
murhataan heti ensimmäisenä päivänä vapaudessa. Maria Kallio ryhmineen saa
jutun tutkittavakseen. Kallio on uuden lapsiin ja nuoriin kohdistuvia rikoksia
tutkivan osaston päällikkö. Hänen tiimissään on vanhan tutun Puupposen lisäksi
kaksi uutta tutkijaa. Heistä toinen on komea tv:stä tuttu julkkispoliisi. Viattomuuden loppu on hyvätasoista
Lehtolaista. Aihe on koskettava ja dekkarin juoni laajenee alun rikoksesta
moneen suuntaan.
Lopussa on melkoinen toimintakohtauskin.
Olen lukenut monta Kristina Ohlssonin
dekkaria ja yleensä pitänyt niistä. Edellinen lukemani eli Daavidintähdet oli
erinomainen. Lotus blues ei noussut
samalle tasolle. Sen minäkertoja on rikosasianajaja Martin Benner. Benner
houkutellaan perehtymään sarjamurhaajajuttuun, joka on jo ratkennut, sillä
murhat tunnustanut nainen on tehnyt itsemurhan ennen oikeuskäsittelyä. Naisen
veli haluaa Bennerin puhdistavan siskonsa maineen. Tässä jutussa kaikki ei ole
sitä, miltä ensin näyttää. Benner ja hänen läheisensä joutuvat itsekin vaaraan.
En pitänyt Benneristä, joka oli rikas naisiin menevä pintaliitäjä. Hänen ainoa
positiivinen puolensa oli, että hän oli ryhtynyt orvoksi jääneen pienen sisarentyttärensä huoltajaksi. Kirjan päähenkilön ei tarvitse olla miellyttävä.
Bennerissä häiritsi se, että hän ei ollut uskottava. Muutenkin koko juoni oli
turhan kiemurainen ja sitäkin vaivasi epäuskottavuus. Tutkimukset veivät
Bennerin Yhdysvaltoihin ja siellä hän sai asioita selville kummallisen
helposti. Monet juonihaarat jäivät kesken, mutta sen lukija tiesi etukäteen,
koska kirjassa sanotaan selvästi, että se on kaksiosaisen jännitystarinan
ensimmäinen osa. Minunkin täytynee lukea jatko-osa Mion blues, jotta saisin
koko jutun selville. Harmi, että juuri tällä kertaa kirja ei ollut kovin
vetävä.
Pierre Lemaitre: Camille
Suomentanut Sirkka Aulanko
Minerva 2016, 335 s.
Ranskankielinen alkuteos Sacrifices 2012
Leena Lehtolainen: Viattomuuden loppu
Tammi 2017, 455 s.
Kristina
Ohlsson: Lotus blues
Suomentaneet
Antti Autio ja Pekka Marjamäki
WSOY 2016,
415 s.
Ruotsinkielinen alkuteos Lotus
blues 2014
Helmet-haasteessa
sijoitan Lotus bluesin kohtaan 14. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kahteen tai useampaan maahan (Ruotsi ja USA). Kaksi muuta kirjaa luin jo viime vuoden puolella, joten ne eivät sovi tämän vuoden haasteeseen.
Pierre Lemaitren Näkemiin taivaassa teki sen verran vaikutusta, että minäkin loikkasin tapojeni vastaisesti dekkariosastolle ja luin Alexin ja Rosien. Kyllä tuo eka oli selvästi parempi lukukokemus. Totta, että hänellä oli ainakin noissa parissa dekkarissa inhottavaa sadistista väkivaltaa. Ehkä se on siinä genressä tavallistakin, en tiedä..
VastaaPoistaMinä luen aika paljon dekkareita, mutta en pidä niissä liiallisesta väkivallasta. Camillessa mentiin minun rajani yli.
PoistaLuin juuri tammikuussa Lemaitren Irènen ja kylläpä ahmin vahvastijuoni koukutti. Yleensä kartan väkivaltaa ja verta dekkareissa, mutta Irènessä auttoi kai se, että surmattuja kuvattiin julmien tekojen jälkeen, rikospaikalta löydettyinä, eikä itse tekojen tekemistä. Paitsi sitä viimeistä, puskan takaa tullutta yllätystä. Ymmärrän kyllä, jos joku karttaa näitä liian väkivaltaisina.
VastaaPoistaCamillessa oli paha juuri se, että kirja alkoi liian väkivaltaisesti.
Poista