Mion blues on
suoraa jatkoa kirjaan Lotus blues, josta kirjoitin muutama viikko sitten. Mion bluesia ei kannata lukea, jos ei
ole lukenut Lotus bluesia. Kirjan alussa on muutaman sivun yhteenveto Lotus
bluesista, mutta jäähän se tietysti vajaaksi. Tosin Lotus bluesissa oli yksi
kohta, joka mielestäni paljasti oleellisen asian koko tarinan lopusta. Sitä ei
ole sanottu yhteenvedossa.
Lotus
bluesissa asianajaja Martin Benner selvitti, oliko sarjamurhaajaksi väitetty
Sara tehnyt murhat, joista häntä syytettiin. Sara oli tehnyt itsemurhan ennen
kuin joutui oikeuteen. Saran osalta juttu tuli kutakuinkin selväksi, mutta
tutkimusten aikana Benner yritettiin lavastaa syylliseksi muutamaan uuteen
murhaan. Lisäksi Saran kadonnut pikkupoika Mio pysyi edelleen kadoksissa.
Mion bluesissa Benner
etsii Mioa ja pyrkii selvittämään, kuka vihaa häntä niin, että lavastaa häntä
syylliseksi murhiin ja uhkaa samalla hänen läheistensä henkeä.
Mion bluesissa on
samat heikkoudet kuin Lotus
bluesissa. Juonessa on yllätyksiä, kuten
dekkarissa kuuluukin olla, mutta
ne eivät kaikki olleet uskottavia. Esimerkiksi
Bennerin vihollinen tuntuu olevan kaikkialla ja kaikkivoipa kunnes kukistuu
yllättävän helposti. Vaikka Benner on pulassa, hän ei herätä sympatioita.
Ohlsson on aivan ilmeisen tietoisesti luonut Benneristä niin ristiriitaisen
hahmon, että kaikki eivät hänestä pidä. Kirjan viimeisissä lauseissa Benneriltä
kysytään, pystyisikö hän kaiken kokemansa jälkeen muuttumaan, ja hän vastaa:
”Enpä oikeastaan usko. En itse asiassa ollenkaan.”
Kirjan
plussaksi on sanottava, että siinä ei kuvailla raakuuksia. Ohlsson on niin
ammattitaitoinen dekkaristi, että jonkinlainen jännitys pysyy yllä koko ajan.
Minäkin luin kirjan nopeasti saadakseni vahvistuksen epäilylleni pääpahiksesta.
Kristina Ohlsson: Mion blues
Suomentanut
Pekka Marjamäki
WSOY 2016, 363 s.
Ruotsinkielinen alkuperäisteos Mios blues 2015
Kristina Ohlsson on ilman muuta laadukkaan dekkarin tuottaja.
VastaaPoistaMartin Bennerin hahmostakin sai tukuisamman kontaktin tässä sarjan toisessa osassa, kun turhat helmahäröilyt eivät tahtia häirinneet.
Ohlsson hallitsee myös lopputiivistämisen jalon taidon ja putkautelee ilmoille pieniä yllätyksenpoikasia kuin saippuakuplia ikään.
Olihan tämä toki tiiviimpi kuin Lotus blues, mutta Benner jäi minulle vieraaksi.
Poista