Hypatian
(noin 355–415) nimi tulee aina esille, kun mainitaan historiallisia
tiedenaisia. Hän oli uusplatonilainen filosofi, matemaatikko ja
tähtitieteilijä. Kiinnostuin heti, kun huomasin Teos-kustantamon julkaiseman
Karissa Ketun romaanin H eli Hypatia Aleksandrialaisen matka pimeään.
Kirjailija korostaa, että kirja on ”fiktiivinen kaunokirjallinen teos ja
vain joiltain osin uskollinen historiallisille tosiasioille”.
Hypatian
elämästä ei tiedetä kovin paljon. Se tiedetään, että hänet surmattiin raa’asti.
Tuota kohtaloa kohti kirjassa kuljetaan Hypatian itsensä kertomana. Äidin toistuvia keskenmenoja
pelokkaana seuranneesta pikkutytöstä kasvoi isän johdattelemana taitava tieteentekijä.
Kertomuksen kieli on kaunista, osin runollista ja jopa
filosofista, kuten myöhemmin Filosofiksi kutsutulle sopii. Kaikkine
historiallisine tietoineen kankaankudonnasta astrolabin kautta tuhottuihin
pakanatemppeleihin kirja luo monitahoisen kuvan Hypatian elinympäristöstä.
Hypatian
oman kerronnan välissä
on häneen samastuvan nymfi Ekhon matkakirjeitä, joita hän kirjoittaa
Hypatialle, vaikka tietää, ettei tämä voi lukea niitä ajan tuolla puolen. Ekho
kirjoittaa keräävänsä Hypatian ”ruumiinkappaleiden kaikuja ”. Kirjeessä
Lontoosta vuonna 1720 hän sanoo:
”Pysähdytään
tähän, sanaan poikkeustapaus. Se on paikkamme, se on syvä ojamme. Siellä
me olemme, sinne meidät on valtatien lakaisija tuupannut, toistemme päälle. Ja
sieltä meitä on sitten noukittu, varsinkin John T:n [filosofi John Toland]
aikana, jota valistukseksi kutsuttiin. Hieman ennen tuota historioitsijoiden
järjen vuosisadaksi kutsuttua aikaa väiteltiin kuumeisesti siitä, voivatko
naisetkin olla akateemisesti lahjakkaita kuten miehet.”
Ekhon
kirjeitä on eri paikoista ja eri vuosisadoilta (Vatikaanista 1511, Helsingistä 2022,
jne.) ja moniin niistä liittyy mustavalkoisia kuvia hänen matka-albumistaan.
Ekho kommentoi alaviitteissä myös Hypatian kertomusta, usein piristävän
ilkikurisesti.
H eli
Hypatia Aleksandrialaisen matka pimeään on siis historiallinen romaani.
Samalla se on romaani tiedettä tekevän naisen asemasta Hypatiasta nykyaikaan
tai miksei yleisemminkin naisen asemasta. Kirjailija Karissa Kettu on paneutunut
perusteellisesti Hypatian aikakauteen ja häntä edeltäneisiin sekä hänen jälkeensä
tulleisiin aiheen kannalta relevantteihin tieteentekijöihin, varsinkin
filosofeihin. Kirjan lopussa on luettelo lähteistä ja taustakirjallisuudesta.
Kirjoitustyyli runsaine tietoineen toi minulle mieleen A. S. Byattin.
Miksi Hypatia surmattiin? Sitä on
tietysti nykyajasta mahdotonta tietää, mutta vahva vaihtoehto on, että kun Rooman
valtakunnassa, johon Aleksandriakin kuului, kristinusko oli julistettu valtionuskonnoksi
ja kaikki muut uskonnot oli kielletty, äärikristityt eivät hyväksyneet pakanana
pitämäänsä naista, jolla oli vahva asema Aleksandriassa ja jonka tieteellistä
työtä he pitivät lähes noituutena.
Hypatia saattoi ajatella vaikka
näin:
”Matematiikka
on ihmettelyä. Se ei käske meitä palvomaan ketään, se ei tuomitse muita kuvia.
Se ei sanele meille meidän langenneisuuttamme. Taivaankannen tutkiminen tekee
ihmisestä epäitsekkään. Ihmisen on unohdettava ruumiinsa ja halunsa ja
sivuutettava ne suuren, tuntemattoman kokonaisuuden ymmärtämiseksi.”
Karissa Kettu: H eli Hypatia Aleksandrialaisen matka pimeään
Teos 2025, 480 s.
***********
Helmet-haaste: kohta 38. Elämäkertaromaani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.