C. L. Miller: Antiikin metsästäjän murhaopas
Freya on
entinen antiikin metsästäjä. Hän etsi kouluttajansa Arthur Crocklefordin kanssa
varastettuja antiikkiesineitä, kunnes erään Kairossa katastrofaalisesti
päättyneen tehtävän jälkeen jätti alan, meni naimisiin ja sai lapsen. Nyt
avioliitto on hajonnut, tytär on lähtenyt Yhdysvaltoihin opiskelemaan ja Freya
saa tiedon, että Arthur on kuollut.
Arthur
oli Freyan tädin Carolen kumppani. He asuivat pienessä Little Meddlingtonin
kylässä, jossa Arthurilla oli antiikkiliikkeensä. Yllättäen hän on jättänyt
liikkeen yhteiseksi perinnöksi Carolelle ja Freyalle. Yllättäen siksi, että
Freyan ja Arthurin välit olivat menneet poikki. Carole epäilee, että Arthurin
kuolemassa on jotakin hämärää. Lukija tietää Esinäytöksen luettuaan, että
todellakin on. Kun Freya saapuu tätinsä luokse, he päättävät yhdessä selvittää,
mitä Arthurille tapahtui.
Tästä
alkaa tapahtumasarja, jonka aikana Freya törmää hämärään antiikkibisnekseen,
joutuu hengenvaaraan, saa tietää, mitä Kairossa oikeasti tapahtui ja ennen
kaikkea – löytää uudelleen antiikin metsästäjän vainunsa. Seuraava kirja Freyan
seikkailuista on jo ilmestynyt.
Luokittelisin
Antiikin metsästäjän murhaoppaan cozy crime -dekkariksi. Väkivaltaa ei
kuvata, jutellaan paljon teen ääressä, ja miljöö tuo mieleen Midsomerin murhat,
varsinkin kun Freya ja Carole osallistuvat synkässä maalaiskartanossa
järjestetylle antiikkiharrastajien viikonloppuleirille. Kirja on kaiken
kaikkiaan viihdyttävä ja hyvin englantilainen.
C. L. Miller: Antiikin metsästäjän murhaopas
Suomentanut Antti Autio
Otava 2024, 346 s.
Englanninkielinen alkuteos The Antique Hunter’s Guide to Murder 2024
Jyrki Erra: Orjantappurakruunajaiset
Pidin Jyrki Erran palkitusta
rikoskirjasta Lyijyvalkoinen. Orjantappurakruunajaiset jatkaa
samalla linjalla, välillä liiankin samanlaisena. Taidemaalari ja
Caravaggio-asiantuntija Axel Wallas etsii tässäkin Caravaggion kadonnutta teosta.
Kirjan innoituksena on toiminut vuoden 2021 uutinen, jossa kerrottiin, että
espanjalaisen huutokauppahuoneen myynnistä vedettiin pois taulu, jota oli
alettu epäillä Caravaggion maalaamaksi. Tuolle taululle Erra on kehitellyt
taustatarinan.
Wallas aloittaa tutkimuksensa
Roomasta, jossa hän joutuu tekemisiin Lyijyvalkoisesta tuttujen
Caravaggiota himoitsevien rikollisten kanssa. Vähän kummalliselta tuntui, että muuten
fiksu Wallas lavertelee etsinnästään tilapäiselle vuokraisännälleen ja tämän
tyttärelle, vaikka hänen pitäisi pitää se salaisuutena. Juttu alkaa levitä
käsistä, ihmisiä kuolee, ja Wallas ihmettelee:
”Oliko kyseessä taistelu
vallasta, reviiristä vai maalauksesta? Vai oliko kyseessä kunnian
säilyttämisestä juontuva verikosto, vendetta?”
Johtolangat kuljettavat Wallasin
Venetsiaan. Hän osaa kaivaa tietoja arkistojen uumenista, mutta Venetsiassakin
hänen hoksaavaisuutensa muuten pettää. Loppunäytös, jossa Wallas itse melkein menettää henkensä, näytellään Roomassa.
Jotkut Orjantappurakruunajaisten
juonen käänteet tuntuivat hiukan pakotetuilta, mutta siitä ja muista
negatiivisista huomautuksistani huolimatta pidin vanhan maalaustaiteen tuomisesta
osaksi dekkaria. Italian ystäville Rooma ja Venetsia (jossa en ole käynyt) ovat
lisäplussia.
Jyrki Erra: Orjantappurakruunajaiset
Otava 2024, 397 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.