Tappiossa on kaksi selkeästi erottuvaa
osaa. Ensimmäisessä kirjailija, jota kutsutaan vain ukoksi, yrittää keksiä aiheen
seuraavaan kirjaansa. Kun hän lopulta saa idean, hän alkaa kirjoittaa kirjaa Tappio. Hänen kirjoituksensa on toinen
osa.
Kirjailija on epätoivoinen. Hänen
pitäisi kirjoittaa vielä yksi romaani, jotta takaisi itselleen kohtuullisen
eläkkeen. Hän on niin epätoivoinen, että etsii aihetta vuosien mittaan laatikkoon
keräämistään lappusista. Inspiraatio löytyykin. Aiheeksi valikoituu hänen
ensimmäisen kirjansa kustantamosta saama hylkäystuomio. Kyseinen kirja vaikuttaa
kovasti Kertészin esikoiskirjalta, omiin keskitysleirikokemuksiin perustuvalta
Kohtalottomuudelta.
Kirjailijan aiheen etsintää ja
jahkailua kuvataan toistolla ja esimerkiksi hänen asuntonsa yksityiskohdilla.
Se oli aika työlästä luettavaa, varsinkin kun teksti oli täynnä sulkuja. Tähän
tyyliin:
”Hän oli myös polttanut ensimmäisen savukkeensa (astellen edestakaisin länteen avautuvan ikkunan ja itään sulkeutuvan ulko-oven väliä) (viipyen hetken eteisen pohjoisseinän peittävän, viehättävästä tekokuitukankaasta valmistetun verhon sekä avoimen kylpyhuoneen oven rajaamassa tilassa) (joka ovi oli itse asiassa ikuisesti auki, tuuletuksellisista syistä, sillä kylpyhuone oli vielä tunkkaista eteistäkin tunkkaisempi).”
Kun kirjailija aloittaa Tappion, tyyli muuttuu. Siitä eteenpäin
on kuin Kafkaa lukisi. Päähenkilö, nimeltään Köves, saapuu jostakin kaupunkiin,
joka on kuin Budapest, vaikka ei olekaan Budapest. Hän saa potkut työstä, jossa
ei ole ollut, joutuu koneistajaksi konepajalle, vaikka ei osaa sorvata. Sieltä
hänet määrätään Tuotantoministeriön lehdistöosastolle, jossa hän ei tiedä mitä
hänen pitäisi tehdä. Köves ei ymmärrä mistään mitään. Hän ei käsitä ministeriön
valtasuhteita. Hän ei hahmota elämää ympärillään. Hän ei tiedä, miksi ihmisiä
katoaa, ja miksi jotkut kadonneet palaavat. Tässä pitää huomauttaa, että kirja
on ilmestynyt 1988 eli ennen Itä-Euroopan vapautumista.
Loppupuolella yhdeksi aiheeksi
nousee moraali ja kosto. Voiko ihminen valita, tekeekö hän ensimmäisen
ratkaisevan teon, joka johtaa hänet lopulta massamurhaajaksi? Tai voiko hän
valita tuon teon jälkeen toisaalle vievän suunnan?
Luin Tappiota kauan. Vika ei ollut kirjassa, vaan sen
lukeminen osui liian kiireiseen aikaan. Tappiota
ei pitäisi lukea pienissä pätkissä, vaan siihen pitäisi päästä keskittymään
pitempään kerrallaan. Olen aiemmin lukenut Kertésziltä Kohtalottomuuden ja
Lopetuksen. Varsinkin Kohtalottomuus on hieno kirja.
Kertészin suomennetuista kirjoista löysin seuraavia blogikirjoituksia:
Kohtalottomuus, Kannesta kanteen
Kaddish syntymättämälle lapselle, Kirjan pauloissa
Kaleeripäiväkirja, Päivi Kosonen
Imre Kertész: Tappio
Suomentanut Outi Hassi
Otava 2005, 432 s.
Unkarinkielinen
alkuteos A kudarc 1988
Olen lukenut tuon Lopetuksen. Kirjailija raportoi Unkarin ilmapiiristä jo paljon aiemmin kun se tuli päivittäisiin otsikoihin
VastaaPoistaMinun pitäisi varmaan lukea Lopetus uudelleen. Se ei jättänyt yhtä vahvaa muistikuvaa kuin Kohtalottomuus.
PoistaKirjassa kirjailija teki muistaakseni itsemurhan joten lukeminen ei ollut erityisen mukavaa ja on vanhempaa perua kuin tämä joka on kirjoitettu itäblokki-Unkarista.
PoistaTuo Kohtalottomuus oli tosi vaikuttava kirja, erilainen keskitysleirikuvaus tai oikeastaan sitä läpikäyvän mielenmaiseman kuvaus. Sen imussa luin myös tuon Kaddishin, joka laajensi teemaa, leirikokemuksen vaikutusta ihmisen loppuelämässä. Nobelinsa ansainnut, kyllä.
VastaaPoistaLuin myös kirjoituksesi Kohtalottomuudesta Kaddishin ohella. Kaddishia en ole lukenut, aion kyllä.
Poista