torstai 10. lokakuuta 2019

Uudet nobelistit (ja kyselyni arvonnan tulokset)

Vuoden 2018 kirjallisuuden Nobelin sai puolalainen Olga Tokarczuk ja vuoden 2019 itävaltalainen Peter Handke.

Handkelta en ole lukenut mitään, mutta Tokarczukin romaanin Alku ja muut ajat olen lukenut ja olen siitä blogannutkin. Olen lopettanut postaukseni lauseeseen: "Olga Tokarczuk on ollut korkealla Nobel-veikkauksissa, enkä yhtään ihmettelisi, jos tämäntyyppinen kirjallisuus palkittaisiin."

Nobel-kyselyyni vastanneiden ehdoton suosikki oli Margaret Atwood, jonka mainitsi yli puolet vastanneista. Koska kukaan ei osunut oikeaan, arvoin kolme osallistujaa, jotka kukin saavat valita yhden kirjan seuraavista:
  • Margaret Atwood: Orjattaresi
  • A S Byatt: Riivaus
  • Eeva Kilpi: Sininen muistikirja
  • Leena Krohn: Erehdys
  • Marilynne Robinson: Housekeeping
Miespuolinen onnettareni veti seuraavien kolmen arpalipun: MarikaOksa/Oksan hyllyltä, Henna/Hemulin kirjahylly ja Leena/Donna mobilen kirjat. Lähettäkääpä minulle sähköpostia (osoite sivulla Margit) ja kertokaa, minkä kirjan haluaisitte. Ehkä kannattaa mainita pari kirjaa. Nopein saa valita ensin.

3 kommenttia:

  1. Ihana yllätys, kiitos! Laitoin sinulle sähköpostia kirjavalinnasta.

    VastaaPoista
  2. Kiitos täältäkin! Olen ollut onnekas näissä arvonnoissasi, tämä oli jo toinen kerta.

    VastaaPoista
  3. Apua, minä joka voitan äärettömän harvoin mitään! Laitan postia :)

    VastaaPoista

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.