maanantai 18. toukokuuta 2020

A S Byatt: Riivaus

Riivaus. Romanttinen kertomus on monitasoinen romaani. Päällimmäisellä tasolla (vuonna 1986) kirjallisuuden tutkijat Roland Michell ja Maud Bailey yrittävät selvittää, mitä tapahtui 1800-luvulla kahden runoilijan välillä. Roland on erikoistunut huomattavaan runoilijaan Randolph Henry Ashiin ja Maud vähemmän tunnettuun Christabel LaMotteen. Jäljitys alkaa, kun Roland löytää ennestään tuntemattomia Ashin kirjeluonnoksia naiselle, joka osoittautuu LaMotteksi. Maud on Britannian paras LaMotte-tuntija, ja yhdessä Maud ja Roland löytävät LaMotten ja Ashin salassa pysyneet kirjeet.

1800-luvun tapahtumat ovat romaanin toinen taso. Ne aukeavat vähitellen runoilijoiden kirjeenvaihdon, muiden kirjeiden ja muutaman päiväkirjan avulla, kun tekstejä osaa tulkita oikein.

Kolmas taso on Ashin ja LaMotten runot. LaMotten tärkein teos on runoelma Melusina-keijukaisesta. Melusina on myyttinen hahmo, muodoltaan puoliksi nainen, puoliksi käärme tai kala. Riivauksessa hänet on sidottu Bretagneen. Maud on feministinen tutkija, ja hänen ja Melusinan tarinan kautta kirjaan tulee feminististä painotusta.  Ashin tuotanto on laaja, mutta se tukeutuu vahvasti myytteihin. Yksi hänen tunnetuimpia teoksiaan on runoelma Ragnarök. Romaanin neljännen tason muodostavat nuo vanhat myytit.

Rolandin ja Maudin ympärillä liikkuu muita tutkijoita, joilla kaikilla on omat intressinsä. Rolandin ohjaaja professori Blackadder työskentelee British Museumin pölyisessä kellarissa, kun taas maailman johtavaksi Ash-tutkijaksi ilmoittautuneella yhdysvaltalaisella professori Cropperilla tuntuu olevan rajoittamattomat taloudelliset resurssit.    Kilpailu maineesta – kuka löytää totuuden kahden runoilijan suhteesta ja ehtii paljastamaan sen ensimmäisenä – yltyy loppua kohti hillittömäksi.
”Sen jälkeen kun Blackadder ja Leonora ja Cropper olivat ilmaantuneet, kertomus oli joka tapauksessa muuttunut etsintäretkestä – oiva romanttinen kerrontamuoto – kilpajuoksuksi ja takaa-ajoksi, jotka olivat yhtä lailla käypiä muotoja.”
Lainauksen Leonora on yksi tutkijoista.

Riivaus on niitä kirjoja, joita lukiessani tunsin oman sivistykseni riittämättömyyden. Skandinaavinen mytologia on jollakin tavalla tuttu (olen lukenut Byattin romaanin Ragnarök, jonka hän kirjoitti vuosia Riivauksen jälkeen), mutta tässä olisi ollut hyvä tuntea paremmin antiikin jumalat (kaikki varmaan muistavat Proserpinan?) sekä englantilaisia runoilijoita kuten Wordsworth, Keats ja Donne.

Omien tietojeni aukoista huolimatta ihailin Byattin taitoa yhdistää kertomuksen eri tasot kiehtovaksi kokonaisuudeksi. Alussa eri tekstityyppien lukeminen eteni hieman kankeasti, mutta vauhti lisääntyi loppua kohti samalla kun jännitys kasvoi viimeisten arvoitusten ratkaisujen lähestyessä.

A S Byatt: Riivaus. Romanttinen kertomus
Suomentanut Marja Alopaeus
Teos 2008, 709 s.
Englanninkielinen alkuteos Possession. A Romance 1990

***********
LaMotten ja Ashin kirjeet ovat Riivauksessa ratkaisevan tärkeässä osassa, joten kirja sopii Helmet-haasteen kohtaan  44. Kirjassa on kirjeenvaihtoa.

4 kommenttia:

  1. Riivaus haastoi minuakin. Taisin aloittaa romaanin kolmesti, mutta kyllä se palkitsikin sitten, kun sain sen luettua. Byatt on taitava ja lahjakas, hänen tekstinsä on kuin sivistyksellinen runsaudensarvi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Byatt on hieno kirjailija. On kumma, että hänen tuotantoaan on suomennettu vain vähän.

      Poista
  2. Tänä keväänä lukemassani Barbara Michaelsin Ismenessä, joka on aika kevyttä kirjallisuutta, oli samanlainen teema: tutkijat kilpailivat siitä, kuka saisi mahdollisuuden julkaista 1800-luvun tuntemattoman naiskirjailijan teoksen. Byatt kuulostaa kiinnostavalta, mutta tässä on aika hurja määrä sivuja, joten voisin joskus ehkä kokeilla mieluummin tuota aiemmin lukemaasi Ragnarökiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ragnarök on aika erilainen kuin Riivaus, mutta voin lämpimästi suositella sitäkin.

      Poista

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.