Ensimmäinen
muistiinpanoni Mestaria lukiessani
oli, että en tiedä, onko kirja romaani vai tietokirja. Jälkisanoissa kirjailija
Mäkelä ratkaisee ongelman: hän kutsuu kirjaansa elämäkertaromaaniksi. Lukijan
on hyvä tietää pääkohdat Eino Leinon elämästä etukäteen, muuten kirjaa, ainakaan
sen alkupuolta, on vaikea seurata.
Mestari on
minämuotoinen. Leino on kuolinvuoteellaan ja muistelee elämäänsä. Muistelot
ovat hyppelehtiviä, eivätkä kronologisia, ja niihin sekoittuu kirjan nykyhetki.
Minusta tuntui ensin, että sairasvuoteen aika painottuu liikaakin. Kirjan koko
nimi, Mestari. Eino Leinon elämä ja
kuolema, sanoo
kuitenkin, että elämän loppuvaihe on valittu
lähestymiskulma.
Faktat
ovat kohdallaan, sanoo kirjailija, ja niin varmasti ovatkin. Leinosta on paljon
kirjallista materiaalia, johon tukeutua. Olen itsekin joskus nuoruudessani
lukenut Leinon kirjeitä L.
Onervalle.
Leinon elämänvaiheet löytyvät Mestarista paloittain. Lapsuus,
Helkavirret, käännöstyöt, ärhäkkä lehtimiesura, ikuinen rahapula. Ja naiset,
varsinkin naiset. Mestarin kohokohta
on Leinon ja Aino Kallaksen rakkaustarinan kuvaus. Lähes joka luvussa päädytään
kuitenkin Onervaan, jota Leino usein suoraan puhuttelee. Onerva oli tärkein.
Kirjassa on paljon lainauksia
Leinon teksteistä. Runojakin on sopivia kohtia vahvistamassa. Leinon omin
sanoin hänelle tärkeintä oli vapaus.
”Olen tahtonut olla vapaa, aivan vapaa. Niinpä voinkin sanoa, että koko kirjallinen urani on ollut taistelua vapaudesta.”
Mestari on oivaa – ja valaisevaa –
luettavaa kaikille Eino Leinosta kiinnostuneille ja hänen runouttaan
rakastaville.
Hannu Mäkelä: Mestari. Eino Leinon elämä ja
kuolema
Otava 1995, 2. painos, 572 s.
***********
Helmet haasteessa kohta 37. Kirjailijalla on sama nimi kuin perheenjäsenelläsi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.