Ville-Juhani
Sutisen Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta voitti viime
vuonna Tietokirjallisuuden Finlandia -palkinnon. Sutinen kirjoittaa
korona-aikana lukemistaan kirjoista, jotka vaativat vaivaa.
”Kaikki
ne ovat ylipitkiä, vaikeita tai muuten tavalla tai toisella erityisiä.”
Minä
tein yhden kirjan kanssa saman kuin Sutinen: luin ensimmäisenä koronakeväänä
James Joycen Odysseuksen, joka oli odottanut kirjahyllyssäni sopivaa hetkeä
monta vuotta. Sutinen ei kirjoita Odysseuksesta eikä toisestakaan ilmeisestä
vaikeasta kirjasta eli Volter Kilven Alastalon salista. Ainoa hänen
käsittelemistään kirjoista, jonka olen lukenut, on Dostojevskin Karamazovin
veljekset. Kirjailijoista tunsin ennestään vain Ilja Ehrenburgin, Henry
Jamesin, Irmari Rantamalan (tosin Maiju Lassilana), Joseph Rothin ja Samuel
Agnonin, joilta olen lukenut jotakin muuta kuin Sutisen käsittelemän teoksen.
Sutinen on valinnut kirjoja, joista monet ovat suurelle yleisölle tuntemattomia
ja joita läheskään kaikkia ei ole suomennettu.
Sutinen
kirjoittaa usein yleisemmistä aiheista kuin pelkästään kunkin esseen kirjasta. Marguerite
Youngin romaanin Miss MacIntosh, My Darling (1198 sivua) kohdalla hän
pohtii, miksi naisten kirjoittamista tiiliskivistä ei tule klassikoita. Robert
Byronin matkakirjat Europe in the Looking-Glass, The Station, First
Russia, then Tibet ja The Road to Oxiana (yhteensä 1144 sivua)
vievät ajatukset matkalla lukemiseen. Sosialistinen realismi kirjallisuuden
lajina nousee esille esseessä Ilja Ehrenburgin muistelmateoksesta Ihmisiä,
vuosia, elämää (1789 sivua).
Karamazovin
veljeksiä (959 sivua) Sutinen käyttää esseessä
Ääne(e)n lukemisesta esimerkkinä kirjasta, joka sopii
erityisen hyvin ääneen luettavaksi. Hän kirjoittaa ääneen lukemisen hyödyistä,
kuten tekstin rytmin luontevasta esiin nousemisesta. Minuun vetosi ajatus yhteisöllisestä
lukemisesta, joka entisaikaan oli yleistä, mutta on nykyisin lähes kadonnut.
Sutinen lukee kirjoja ääneen vaimolleen ja joskus itsekseenkin. Täytyypä joskus
kokeilla.
Miksi pitkien ja vaikeiden kirjojen
lukeminen on vaivan arvoista? Tässä on yksi vastaus:
”Maailma on suuri ja
monimutkainen. Pitkät ja mutkikkaat teokset tarjoavat keinoja havaita ja
hallita tällaista kokonaisuutta. Kirjasta löydetyn katsomisen tavan voi
yleistää kaikkeen.”
Jos ajattelen omaa suhdettani
pitkiin kirjoihin, niin en ole koskaan vältellyt niitä. Nytkin olen lukemassa
yli 700-sivuista romaania, joka ei tosin ole Sutisen tarkoittamaa
poikkeuskirjallisuutta. Luen mielelläni klassikoita, ja jotkut niistä ovat
pitkiä ja vaikeita. Uskon, että siihen on aina syynsä, että kirja on noussut
klassikoksi. Odotan, että klassikko on hyvä tai että ainakin saan selville,
miksi se on klassikko. Hyvää kirjaa en tässä lähde määrittelemään. Kun olen
lukenut pitkän kirjan, joka on maineeltaan vaikea, tunnen tyytyväisyyttä: sain
sen luetuksi! Usein kirjat eivät ole lainkaan niin vaikeita kuin niiden maine
antaa uskoa. Niistä paras esimerkki on ollut Alastalon salissa.
Vaivan arvoista on ansiokas kokoelma
kirjallisuusesseitä. Lukemista ei yhtään haittaa se, ettei ole lukenut kirjassa
käsiteltyjä teoksia. Minut se sai miettimään omaa suhdettani
poikkeuskirjallisuudeksi kutsuttuun kirjallisuuden lajiin.
Ville-Juhani Sutinen: Vaivan arvoista. Esseitä poikkeuskirjallisuudesta
Avain 2022, 320 s.
***********
Koska kirja voitti Tietokirjallisuuden Finlandia -palkinnon, se oli ensin ehdokkaana ja sopii siten Helmet-haasteen kohtaan 30. Kirja on ollut ehdolla kirjallisuuspalkinnon saajaksi.
Itselläni on nykyään melkoinen tiiliskivikammo. Pääsin siitä jo välillä nuorempana ja kahlasinkin paksuja opuksia. Pitäisi yrittää päästä tästä kammosta eroon, muuten jää paljon hienoja juttuja kokematta.
VastaaPoistaToisaalta kaikki pitkät ja hankalat kirjat eivät ole hyviä, eikä niitä silloin kannata lukea.
Poista"Odotan, että klassikko on hyvä tai että ainakin saan selville, miksi se on klassikko." Tämän tunnistan, samoin ilahtuneen olon siitä, että on saanut tietyn opuksen luetuksi. Sutisen kirja herätteli mukavasti omaperäiseen aiheeseensa.
VastaaPoistaSamalla hän kirjoitti ajatuksellisesta lukemisesta - tärkeää nykyisin.
Poista