Ahkerana
taidenäyttelyissä kävijänä olin ajatellut, että Maisku Myllymäen Valvoja
olisi minulle sopiva kirja. Viime käynnilläni kirjastossa se olikin tarjolla pikalainahyllyllä.
Maia on
valvojana taidemuseossa. On Kuvanveistäjät ihmisen äärellä -näyttelyn viimeinen
päivä. Vierailijoita tarkkaillessaan Maia käy läpi suhdettaan Peteriin. Se on
kestänyt kahdeksan kuukautta eli saman ajan kuin näyttely. Muistelujen edetessä
käy ilmi, että Maia on hyvin epäluotettava kertoja. En kirjoita Valvojan
tuosta osasta enempää, jotta en pilaisi lukukokemusta kirjaan mahdollisesti
myöhemmin tutustuvalta.
Maia on
valvoja myös siinä mielessä, että hän ei saa nukutuksi öisin.
”Makasin
sängylläni ja katselin asuntoni kattoa, jonka jokainen yksityiskohta oli
minulle raastavan tuttu. Kalkkirappaus, valkoinen halkeillut maali,
katonrajassa sinertäväkuvioinen tapettinauha, jonka värit ja kuviot katoavat
keskiyöllä mutta palaavat aina aamuisin. Vaikka olin hyvin väsynyt, taito
nukahtaa häipyi samalla hetkellä, kun suljin silmäni. Tunsin, miten aivoni
laukkasivat, pikkuiset kovat kaviot.”
Näyttelyn viimeisenä päivänä on
ruuhkaa. Ikään kuin aikaisempina kuukausina ei olisi ollut aikaa. Maian huomiot
näyttelyvieraista ovat teräviä univajeesta huolimatta.
”Vain hyvin harva museokävijä
kulkee näissä saleissa niin, ettei ota lainkaan kuvia. Jatkuvasti yleistyvä
tapa käydä taidenäyttelyissä: kuljetaan ripeästi teokselta toiselle, räpsitään
kuvia ja poistutaan. On vaikea sanoa, liikuttaako ihminen puhelinta vai puhelin
ihmistä.”
Puhelimet ja some ovat muuttaneet
ihmisten käytöstä. Saatetaan tulla katsomaan vain näyttelyn kuuluisinta teosta,
jonka kanssa otetaan selfie ja julkaistaan somessa. Teoksia katsotaan kuin
niiden tarkoitus olisi olla taustana omalle itselle. Vain muutama ihminen
kiertää näyttelyn patsaat ympäri, jotta näkisi ne kokonaan. Viimeisenä
näyttelypäivänä Maia tarkkailee harvinaista nuorta miestä, joka jää tunneiksi
katselemaan faunia esittävää veistosta ikään kuin olisi rakastunut. Somella on
osansa myös Maian elämässä: sitä kautta voi seurata muita ja varsinkin Peteriä.
Valvojassa on kuvataiteesta pitävälle
mukavasti viittauksia taiteilijoihin ja heidän teoksiinsa. Siinä pohditaan myös
taiteen merkitystä. Kiinnostaako pelkkä teos enää, vai onko taiteilija
kiinnostavampi?
Valvoja yhdistää taidemaailman, unenpuutteen
seuraukset ja Maian romanssin taitavaan juonikuvioon, joka kiihtyy loppua
kohti. Kirjan suljettuani jäin juuri sopivan ihmetyksen valtaan.
Maisku Myllymäki: Valvoja
WSOY 2024, 302 s.
***********
Helmet haasteessa Valvojalle on oma kohta: 4. Kirjassa valvotaan yöllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.