Aleksandra Gripenbergin (1857–1913)
nimi nousee silloin tällöin esille kirjoissa, joissa käsitellään naisten asemaa.
Gripenberg oli naisasian pioneereja Suomessa. Hän oli syntyisin
ruotsinkielisestä yläluokkaisesta perheestä, mutta oli siitä huolimatta vakaumuksellinen
fennomaani. Hän ei koskaan oppinut suomea kunnolla ja ilmeisesti kärsi
puutteestaan koko uransa ajan. Esimerkiksi eduskunnassa hän kuitenkin puhui
aina suomeksi.
Tyyni Tuulion kirjoittama
elämäkerta vuodelta 1959 on ollut kirjahyllyssäni vuosia. Päätin lopulta lukea
sen tämänvuotiseen Naistenviikko-haasteeseen. Kirjoittajalla on ollut
käytössään runsaasti lähdemateriaalia. Gripenbergin kirjeenvaihtoa on säilynyt paljon.
Hän oli pitkään Suomen Naisyhdistyksen puheenjohtaja, ja siltä ajalta on
käytössä kokousten pöytäkirjoja. Gripenberg päätoimitti yhdistyksen lehteä Koti
ja Yhteiskunta ja kirjoitti siihen itse paljon.
Minulle uusi asia oli, että
Gripenberg halusi alun perin kirjailijaksi. Häneltä on julkaistu kaksi
novellikokoelmaa, Berättelser ja Strån. Hiukan huvittavalta tuntui lukea, että
saadakseen arvioita omista kirjoituksistaan Gripenberg meni nuorena tyttönä suoraan
Zacharias Topeliuksen luo. Topelius piti tarinoista ja avusti Gripenbergiä
niiden julkaisemisessa. Romaanihaaveet jäivät, kun Gripenberg lähti mukaan
naisasialiikkeeseen. Myöhemmin hän kirjoitti matkakertomuksia ja tietokirjoja,
mutta myös humoristisia kantaaottavia näytelmiä.
Elämäkerrasta selviää, että
Gripenberg oli velvollisuudentuntoinen ja määrätietoinen. Nämä ominaisuudet
tulivat esille jo lapsuudessa. Muuten hänen yksityiselämänsä jää julkisen
elämän varjoon. Gripenberg ei mennyt koskaan naimisiin, ja kirjasta saa sen käsityksen,
että hän omistautui täysin naisasialle. Gripenbergin ehdottomuudesta johtuivat
ehkä jotkut kiistat suomalaisen naisasialiikkeen sisällä. Niitä elämäkerrassa
selostetaan liiankin yksityiskohtaisesti.
Aleksandra Gripenberg oli
konservatiivinen naisasianainen. Luopuessaan Suomen Naisyhdistyksen
puheenjohtajuudesta hän sanoi jäähyväispuheessaan mm.
”Kuinka syvästi tunnenkin oman
työni puutteet, olen kuitenkin järkähtämättömän varma siitä että Suomen Naisyhdistys
on toiminut oikeaan suuntaan. Uudet ajat voivat vaatia uusia muotoja, mutta suunnan
tulee pysyä samana: työn naisen saattamiseksi oikeudellisesti ja
yhteiskunnallisesti tasa-arvoiseksi miehen kanssa tulee tapahtua kristillisen
siveellisyyden pohjalla.”
Vuoden 1906 eduskuntauudistuksen
jälkeen Gripenberg kirjoitti eräälle ystävälleen, että ”me emme ole siihen
valmiita”. Hän ei tarkoittanut äänestämistä, vaan vaalikelpoisuutta. Siitä
huolimatta hän suostui, kun Suomalainen puolue pyysi häntä ehdokkaakseen
ensimmäisissä eduskuntavaaleissa. Hän tuli valituksi suurella äänimäärällä.
Gripenberg oli Suomen
aloittelevan naisasialiikkeen kasvot ulkomailla. Hän oli Suomen Naisyhdistyksen
edustajana Washingtonissa vuonna 1888 pidetyssä ensimmäisessä kansainvälisessä
naiskongressissa, jossa perustettiin The International Council of Women (ICW). Gripenberg
oli kielitaitoinen ja taitava verkostoitumaan. Hän oli kirjeenvaihdossa monien
aikakauden johtavien naisasianaisten kanssa. Hän myös toimi aktiivisesti
esimerkiksi matkustamalla ICW:n edustajana muutamiin eurooppalaisiin maihin
edesauttamaan naisyhdistysten perustamista.
Aleksandra Gripenbergin
elämäkerta oli hyvä tietopaketti varhaisen suomalaisen naisasianaisen toiminnasta.
Tyyni Tuulio: Aleksandra Gripenberg
WSOY 1959, 356 s.
Häpeäkseni tunnustan, etten ole koskaan kuullut Gripenbergistä. Aika kauas on naisasiassakin tultu kristillisestä siveydestä.
VastaaPoistaGripenbergin ajoista on niin kauan, ettei ole mikään ihme, ettei häntä enää tunneta.
PoistaHyvä kirjavalinta naistenviikolle! Storytelistä huomasin Raija Orasen kirjan Aurora Karamzinista. Sekin voisi olla mielenkiintoinen. Villa Aurorahan siinä musiikkitalon kupeessa on hieno, museona to8miva rakennus.
VastaaPoistaVilla Aurorassa olen pari kertaa käynyt. Hieno pieni museo lähellä keskustaa.
Poista