torstai 1. joulukuuta 2022

Kuukauden nobelisti Rudolf Eucken: Elämän tarkoitus ja arvo

 

Saksalainen filosofi Rudolf Eucken sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 1908. Kirjoittaessani tästä kirjasta liikun itselleni vieraalla alueella. Ainoa filosofiseksi katsottava teos, jonka olen lukenut, on Bertrand Russellin esseekokoelma Muotokuvia muistista ja muita esseitä. Se oli hyvin selkeää luettavaa.

Elämän tarkoitus ja arvo on ilmestynyt 1908, mutta esipuheensa mukaan Eucken on uudistanut kirjaa voimakkaasti ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Suomennos on tehty vuoden 1922 painoksesta. Suomennos on huono. Siinä on kömpelöitä lauserakenteita ja omituisia sanoja. Tämä kirja ei todellakaan ole selkeä. Suomennos on varmasti siihen osasyyllinen, mutta tuskin kokonaan.

Kirjan lähtökohtana on Euckenin mukaan se, että ihmisiltä oli kadonnut yhteinen perustus elämälleen. Maailma oli pirstoutunut. Suurimpana syyllisenä hän pitää tieteen ja tekniikan kehitystä. Euckenin ihmiskunta tuntuu tarkoittavan eurooppalaisia ja joskus pelkästään saksalaisia. Hän viittaa hyvin harvoin muihin ajattelijoihin. Jos viittaa, niin useimmin Goetheen ja Lutheriin. Kirjan mottokin on Lutherilta.

Elämän tarkoitus ja arvo löytyvät Euckenin mukaan, kun syntyy maailmaa yhdistävä liike, jolla on ”kohottava päämäärä”. Sitä hän ei sano, mikä tuo päämäärä on. Sen hän sanoo, että se ei ole kommunismi. Yksittäisen ihmisen pitää liittyä tuohon liikkeeseen, kunhan hän ensin nousee luonnonihmisen tasolta luovalle henkiselle tasolle. Kohoaminen ei voi tapahtua pelkästään ihmisen voimin, vaan siihen tarvitaan ihmisen yläpuolella oleva valta. Kuulostaa uskonnolta.

Kirjassa pyöritellään lähes kahdensadan sivun verran asioita, joita edelle tiivistin.

Saksankielisen Wikipedian mukaan Eucken on nykyisin filosofina jokseenkin unohdettu.


Rudolf Eucken: Elämän tarkoitus ja arvo
Suomentanut Lauri Hendell
Otava 1925, 189 s.
Saksankielinen alkuteos Der Sinn und Wert des Lebens 1908
Suomennos on tehty kirjan 9. painoksesta vuodelta 1922

6 kommenttia:

  1. Melko sisäänpäin lämpiävältä kuulostaa... Ei sinänsä ihme, ettei Euckenia juuri muisteta (itse en ennen postaustasi ollut kuullutkaan).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et varmasti ole ainoa, joka ei tiennyt Euckenia.

      Poista
  2. Selontekosi ainakin vaikuttaa hyvin selkeältä. Tulee mieleen, jotta olisiko Eucken ajatellut, että ihmisten erkaantuminen aikaisemmasta kristilliseen ajatteluun perustuneesta yhtenäiskulttuurista vaatisi tilalleen jonkin uuden tavoitteellisen ajattelumallin, joka pitäisi ihmiset käymästä toistensa kurkkuun kiinni. Jos kirja olisi ajalta eka maailmansodan jälkeen, sellaisen ajatuksen ymmärtäisi helpommin. Ehkä filosofi oli niin paljon aikaansa edellä, että hänet on sittemmin unohdettu kerrassaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kyllähän malli, joka auttaisi estämään sotimisen, olisi tarpeellinen, nytkin.

      Poista
    2. Olen lukenut tämän ja on ymmärrykseni mukaan vuodelta 1908. Oli sangen raskas luettava.

      Poista
    3. On vuodelta 1908, mutta Eucken teki myöhempiin painoksiin suuria muutoksia. Oli raskas.

      Poista

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.