Lukemisen
kulttuurit koostuu tutkimusartikkeleista, joista Pirjo
Hiidenmaa, Ilona Lindh, Sara Sintonen ja Roosa Suomalainen ovat toimittaneet
yhtenäisen teoksen. Kirjoitukset olivat helposti lähestyttäviä minunkin
kaltaiselleni lukijalle, jolla ei ole minkäänlaista taustaa kirjallisuuden tai
muiden humanististen tieteiden tutkimuksesta.
”Tässä
teoksessa lukemista tarkastellaan muun muassa omaehtoisena harrastuksena, osana
koulutyötä ja oppimista sekä yksilöön ja yhteisöön vaikuttavana sosiaalisena
toimintana. Huomiota kiinnitetään myös siihen, millä tavoin lukemisesta
puhutaan ja millaisia arvostuksia ja merkityksiä lukemiseen liitetään.”
Jokaisessa artikkelissa
kerrotaan, mitä on tutkittu ja miten, ja mitä tuloksia on saatu. Kirjan
ensimmäisessä osassa keskitytään lukijoihin aktiivisina toimijoina. Hyvin
tuttua asiaa oli luvussa Kirjabloggarit ja lukemisen sosiaalisuus. Sen
materiaalina oli bloggareille tehdyt haastattelut. Lukupiireistä oli kolme artikkelia
eri näkökulmista. Monilukutaito dataistuvassa maailmassa käytti kolmea
selkeää esimerkkiä näyttämään, miten dataa kerätään ja analysoidaan ja toisaalta
mitä data tuottaa, mitä sillä tehdään. Laajaan aineistoon perustuva tutkimus Lainaajien
kaunokirjalliset suosikit pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa tuotti
verkostoanalyysillä seuraavanlaisen tuloksen:
”Luettavaa valitessaan
lainaajat suosivat tuttujen kirjailijabrändien sarjamaisia teoksia, joilla on
myös suhteellisen selkeät lajityypilliset tunnuspiirteet.”
Kun Helmet-tietokannan
halutuimmat kirjat -listojen avulla etsittiin suosituimpia kirjoja, listoille
nousi myös ns. korkeakirjallisuudeksi luokiteltavia kirjoja kuten
Finlandia-voittajia.
Muutamissa artikkeleissa minua
hämmästytti otannan pienuus. Joissakin tutkittavia lukijoita oli vain
kymmenkunta tai jopa vähemmän. Tuntui, että voidaanko noin pienestä määrästä
tehdä yleisesti päteviä päätelmiä.
”Kirjan toisessa osassa (luvut
13–20) tutustutaan kulttuurisiin tapoihin, joilla lukeminen liitetään muihin
toimintoihin, joilla sitä arvotetaan tai joilla lukemisesta ja lukijoista
puhutaan.”
Monet artikkelit käsittelivät
koulua ja lukemista, esimerkiksi eettisen mielikuvituksen näkyvyyttä lukion
opetussuunnitelmissa tai koulun lukioikäisille tarjoamia kaunokirjallisuuden
lukemisen tapoja eri vuosikymmenillä. Minua kiehtoi tutkimus Kaunokirjallisuuden
lukijasta kokijaksi, jossa nostettiin esille näkemys kaunokirjallisuudesta
kokemuksellisen tiedon välittäjänä. Esimerkkinä käytettiin Toni Morrisonin
klassikkoteosta Minun kansani, minun rakkaani, jonka olen lukenut. Se
helpotti tekstin seuraamista.
Olen maininnut tässä
kirjoituksessa vain osan kirjan artikkeleista. Kaikissa muissakin on omat
ansionsa. Kaiken kaikkiaan koin Lukemisen kulttuurit ajatuksia
herättäväksi ja uusia näkökulmia avaavaksi.
Lukemisen kulttuurit, toimittaneet Pirjo Hiidenmaa, Ilona Lindh, Sara Sintonen ja Roosa Suomalainen
Gaudeamus 2023, 412 s.
Jesh, taas kuulostaa kirjalta joka täytynee joskus hakea luettavaksi, vaikkei edes kokonaan vaan joitain kiinnostavia aiheita.
VastaaPoistaJokainen paljon lukeva löytää tästä teoksesta varmasti jotakin itselleen sopivaa.
Poista