Intohimosta
elokuvaan. Valitut elokuvakritiikit 1960–2010-luvuilta on Juri
Nummelinin toimittama kokoelma turkulaisen Tapani Maskulan elokuvakritiikkejä.
Ostin kirjan viime syksynä Turun kirjamessuilta. Luin heti arviot elokuvista,
jotka olin nähnyt. Niitä on noin kolmannes kirjan filmeistä. Loput
olen lukenut hiljakseen pitkin talvea.
Maskulan
kritiikit ovat ilmestyneet lehdissä, useimmat Turun Sanomissa ja monet Turun
Ylioppilaslehdessä. Tuoreimmat arvostelut ovat Elitisti-verkkolehdestä. Muistan
hyvin Maskulan maineen terävänä ja vaativana kriitikkona, vaikka en ollutkaan
lukenut hänen arvostelujaan kuin muutaman ennen tätä kirjaa.
Nummelin
on jaotellut kirjoitukset muutamaan lukuun: Eurooppalaiset ja kansainväliset
klassikot, Uudet taide-elokuvat (noin vuodesta 1992), Amerikkalaiset klassikot,
Amerikkalaiset rikoselokuvat, Amerikkalaiset lännenelokuvat (näissä otsikoissa amerikkalaiset
tarkoittaa tietysti yhdysvaltalaisia), Suomalaiset elokuvat, Kauhuelokuvat ja
viimeisenä muutama elokuva otsikolla Huonot elokuvat. Kussakin luvussa elokuvat
ovat ilmestymisvuoden mukaisessa järjestyksessä.
Maskulan
kritiikkejä on ilo lukea. Hän tietää elokuvista, niiden historiasta ja
tekijöistä niin paljon, että hän taustoittaa arvioimansa elokuvat kunnolla.
Juoni kuitataan yleensä muutamalla sanalla, jos niilläkään. Sen sijaan Maskula
paneutuu elokuvien yhteiskunnallisiin ulottuvuuksiin. Valtapelit tuntuvat
kiinnostavan häntä erityisesti. Maskulan kirjoitukset yhdistettynä Nummelinin
jaotteluun tekevät kirjasta melkeinpä elokuvan oppikirjan.
Tyylinäytteen
otan Turun Sanomissa vuonna 1998 olleesta Kenji Mizoguchin elokuvan O’Haru –
naisen tie arviosta. Vuonna 1952 ilmestynyt elokuva oli tehnyt Maskulaan
suuren vaikutuksen, kun hän oli nähnyt sen ensimmäisen kerran lähes 40 vuotta
aiemmin.
”Siihen
asti olin luullut valkokankaan välittämää historiallista realismia
kestävimmäksi väyläksi tulkita elokuvien sisäistä todellisuutta. Vasta
Mizoguchi opetti arvostamaan ja kunnioittamaan ajattomuuden merkitystä. Kameran
tärkeimpänä tehtävänä ei välttämättä ole vangita konkreettista, näkyvää
todenmukaisuutta, vaan päinvastoin irtautua siitä mahdollisimman kauaksi,
yleiselle ja filosofiselle tasolle.”
Tapani Maskula: Intohimosta elokuvaan. Valitut elokuvakritiikit 1960–2010-luvuilta
Toimittanut Juri Nummelin
Sammakko 2018, 383 s.
***********
Helmet-haaste: kohta 20. Kirjan on julkaissut pieni kustantamo.
Mm, tämä voisi kiinnostaa. Muistelen kanssa Maskulan maineen kriitikkona jolta se toinen tähti piti jo ansaita, mutta en minäkään ole juurikaan tekstejä lukenut (ja Mizoguchi <3 vaikken juuri tätä leffaa ole nähnyt)
VastaaPoistaSuosittelen. Kirjaa voi käyttää pienenä hakuteoksena. Useimmat ohjaajat olivat nimeltä tuttuja silloinkin, kun en ollut nähnyt heiltä yhtään elokuvaa.
PoistaMuistan Tapani Maskulan lapsuudesta saakka. Vanhempani tilasivat tietenkin Turun Sanomia. Olen ajatellut, että nuoremmat sukupolvet jotka eivät niin paljon lue sanomalehtiä, jäävät paitsi myös asiantuntevista tv- ja elokuvakritiikeistä.
VastaaPoistaMaskulan kritiikeillä on sekin hyvä puoli, että ne ovat ajattomia. Niihin voi palata, esim. jos katsoo jonkun vanhan elokuvan televisiosta.
Poista