torstai 23. heinäkuuta 2020

Alice Walker: Häivähdys purppuraa

Häivähdys purppuraa alkaa tavalla, joka on yksi hätkähdyttävimpiä lukemiani. Celie kirjoittaa Jumalalle, kun ei tiedä, kenelle muullekaan voisi uskoutua. Puhuttelun jälkeen seuraa
”Minä olen neljätoista vuotta vanha. Minä olen kilt aina ollu kiltti tyttö. Jos sinä antasit mulle merkin vaikka että minä tiän mitä tämä on. 
Viime keväänä se oli sen jälkeen kun pikku Lucious oli tullu minä kuulin että niillä oli riitaa. Äijä kisko äitiä kädestä. Äiti sano että Ei vielä voi, Fonso, minä en ole terve vielä. Lopulta se jätti äidin rauhaan. Meni viikko ja sitte se kisko äitiä taas kädestä. Äiti sano En minä en minä suostu. Ekkö näe että minä olen jo puolikuollu ja näin paljon on pentuja.”
Seuraavaksi Celie kertoo, miten äijä raiskasi hänet. ”Sinä saat ruveta kun äitis ei rupee.”

Celie kertoo kirjeissä elämäänsä kymmenien vuosien aikana. Jossain vaiheessa hänen pikkusiskonsa Nettie alkaa myös kirjoittaa kirjeitä, jotka on tarkoitettu Celielle. Nettie säästyi Celien kohtalolta. Hän pakeni kotoa ja päätyi lähetyssaarnaajapariskunnan kanssa Afrikkaan. Nettien kautta saadaan näkymä naisen asemaan olinko-heimon keskuudessa ja huomataan, että se oli samankaltainen kuin USA:n etelävaltiossa – ei koulutusta, nainen oli vaimo ja äiti, jonka tekemisistä päätti mies. (Netistä luin, että olinkot ovat kuvitteellinen heimo ja että heidän kuvauksessaan on vaikutteita Alice Walkerin suvussa kulkeneesta tiedosta.)

Celie on kiltti ja alistuu. Hänen lapsensa viedään, hänet naitetaan väkisin, mutta hän alistuu. Hän tuntee myös vahvoja naisia, jotka panevat vastaan miehille ja valkoisille. Kaikkein ihanin on laulaja Shug, jota kaikki rakastavat, myös Celie. Shugin vaikutuksesta Celie alkaa vanhemmiten itsenäistyä. Yksi kirjan vahvuuksista on ihmisten kehittyminen ja kasvaminen ajan myötä. Jopa jotkut miehistä muuttuvat parempaan suuntaan, vaikka sitä ei alun perusteella uskoisi.

Häivähdys purppuraa on hurja, karmea ja loistava. Naisten kohtalot tulevat lähelle ja koskettavat, joskus jopa tekevät kipeää. Kersti Juvan suomennos tavoittaa täydellisesti koulun kesken jättäneen Celien puheenomaisen kirjoitustyylin. Kirjaa lukiessani ihmettelin vain, miksi en ole lukenut tätä aikamme klassikkoa aikaisemmin.

Tämä on kolmas – ja viimeinen – naistenviikkohaasteen postaukseni. Haasteen vetäjä Tuija julkaisee viikon päätyttyä blogissaan yhteenvedon naistenviikon kirjoituksista.

Alice Walker: Häivähdys purppuraa
Suomentanut Kersti Juva
WSOY 1986, 361 s.
Englanninkielinen alkuteos The Color Purple 1982

8 kommenttia:

  1. Olen lukenut tämän joskus muinoin ja vaikka pidin kirjasta, niin minua tuolloin etäännytti sen kieli. Voi olla, että nykyään kokisin toisin. Kirjan pohjalta tehty elokuva on huikea: se nostatti kyyneleet silmiini.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle taas kielellä oli suuri merkitys sille, kuinka vahvasti kirjan koin. En ole nähnyt elokuvaa. Nyt kun olen lukenut kirjan, minun pitää etsiä se jostakin katsottavaksi.

      Poista
  2. Viimeisen naistenviikkohaasteen kirjasi on tosiaan järkyttävä ja merkittävä, miten siinä saa äänen tyttö, joka on ympäristössään äänetön. Kirja herättää paljon ajatuksia.

    Kiitos, että osallistut naistenviikkohaasteeseen. Huomenaamulla julkaisen koontijutun. Käy lisäämässä sinne linkit kiinnostaviin juttuihisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Häivähdys purppuraa on tänä vuonna lukemistani kirjoista ehdottomasti vaikuttavin.

      Kiitos itsellesi haasteen järjestämisestä!

      Poista
  3. Tajusin juuri että luin tästä kirjasta pari viikkoa sitten. En yleensä lue liian rankkoja kirjoja, mutta täytyy miettiä pitäisikö tälle kuitenkin antaa mahdollisuus, tästä varmasti tajuaa paljon paremmin tummaihoisten naisten kohtelun Amerikassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirja on kyllä rankka, mutta elämä paranee loppua kohti, joten kirja ei ole toivoa vailla.

      Poista
  4. Mulla on tämän lukemisesta tosi monta vuotta, mutta nyt sun tekstin luettuani aloin miettiä, että viittaako purppura mustelmiin? Onko kirjassa jotain, joka tukisi em. ajatusta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin ihmettelin, mistä nimi tulee. Kirjan luettuani googlailin, ja ilmeisesti värin merkitys on positiivinen eli purppura viittaa Celien itsenäistymiseen ja omanarvontunnon kehittymiseen. Tämä hyvin tiivistetysti sanottuna.

      Poista

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.