Bob Dylanin Muistelmat. Osa 1 alkaa hänen ensimmäisen levytyssopimuksensa
solmimisesta. Samaan palataan kirjan lopussa. Muistelmissa on varsinaisesti kolme aihetta: miten Bob Dylanista
tuli Bob Dylan, miten hän koki kuuluisuutensa ja asemansa sekä miten syntyi
levy Oh Mercy. Tekstissä hypitään välillä tajunnanvirtamaisesti asiasta
toiseen. Jos joku hakee tarkkaa kuvausta Bob Dylanin elämänvaiheista, on
parempi lukea jonkun muun kirjoittama elämäkerta (niitähän riittää). Jos sen
sijaan haluaa tietää, mitä Dylan itse ajattelee, kannattaa lukea Muistelmat. Dylan-faneille tämä kirja on
itsestään selvää luettavaa.
Rahattomana
New Yorkissa. Dylan kehitti itseään
kuuntelemalla musiikkia ja lukemalla. Kirjat ovat minua lähempänä kuin
musiikki, joten luin kiinnostuneena hänen valintojaan. Voltaire, Rousseau,
Luther. Thukydides. Byron, Shelley, Poe. Ja niin edelleen. Tietysti myös Dylan
Thomas. Dylan kirjoittaa lyhyitä kuvauksia folkpiireissä liikkuneista
henkilöistä ja arvostamiensa muusikoiden tuotannosta (esimerkiksi Roy Orbison, Hank Williams). Useimmat muut nimet olivat minulle täysin tuntemattomia. Suurimman
esikuvansa Woody Guthrien luona hän kävi usein vierailemassa sairaalassa.
Rahattomana Dylan haahuili ympäriinsä, nukkui yöt tuttavien sohvilla ja yritti
saada jalkansa folkklubien oven väliin. Lopulta hän onnistui pääsemään vakioesiintyjäksi
Gaslight-klubille.
Sukupolvensa
äänitorvi. Dylan ei pitänyt itseään ”kokonaisen
sukupolven äänitorvena, puhemiehenä ja jopa omanatuntona”. Ne olivat muiden
häneen kiinnittämiä leimoja. Hän kirjoittaa halunneensa vain laulaa ehdottoman
rehellisiä lauluja. Hän koki julkisuuden niin raskaana, että sanoo tehneensä
tarkoituksella muutaman huonon levyn, jotta pääsisi rauhaan. Hänen imagonsa
muuttui hitaasti, mutta
”Ennen pitkää niskaani sysättiin toisenlaisia anakronismeja – epämiellyttävyydestään huolimatta helpommin siedettäviä, vaikka ne saattoivat vaikuttaa suuremmilta. Legenda, Ikoni, Arvoitus (oma suosikkini oli Buddha eurooppalaisissa vaatteissa) ja muuta vastaavaa, mutta ei se mitään. Sellaiset lisänimet olivat rauhallisia ja vaarattomia, nukkavieruja, helppoja kantaa. Profeetta, Messias, Pelastaja – ne olivat raskaita.”
Oh
Mercy. Ainoa levy, jonka tekemistä ja
kappaleita Muistelmissa käsitellään, on Oh Mercy vuodelta 1989. Oh Mercy oli
arvostelumenestys useiden vähemmän arvostettujen levyjen jälkeen. Dylan levytti
Oh Mercyn New Orleansissa uuden tuottajan ja uusien muusikoiden kanssa. Levyn
tekemisestä saa aidon tuntuisen kuvan, kun kuhunkin kappaleeseen haetaan
sopivaa lähestymistapaa. Ristiriitoja ja erimielisyyksiä syntyi, mutta
lopputulokseen Dylan on tyytyväinen.
Alun perin Bob Dylan oli
folklaulaja. Jonkinlaista ennakointia on seuraavassa lauseessa:
”Folklaulajat osasivat laulaa muutaman säkeistön mittaisia lauluja, jotka olivat kuin kokonaisia kirjoja.”
Bob
Dylan: Muistelmat. Osa 1
Suomentanut
Erkki Jukarainen
WSOY
2006, 2. painos, 299 s.
Englanninkielinen alkuteos Chronicles.
Volume 1, 2004
Olihan tämä aika iso juttu, kirjallisuuspalkinto laululyriikoista, ja samaan aikaan USA:ssakin oli odotuksia toisista palkinnon saajista. Luultavasti lähiaikoina sanoittajille näitä ei tule. Myös mainostoimistoissa tiivistetään ihmisten toiveita sloganeiksi, eli kieli taipuu moneksi, mutta minusta kirjallisuuspalkinnon saaja pitää olla kirjailija. Runoilijatkin ovat palkintoa pokkailleet, eli tämä pitää ymmärtää sen kautta.
VastaaPoistaAivan. Dylanin lyriikoitahan on julkaistu myös kirjoina.
PoistaAika persoonallisesti valittuja kohteita on otettu muisteltaviksi kun ensilevytyssopimuksen ohella puheena on Oh Mercy...kun olettaisi että fanit ja muutkin varmaan haluavat lukea eniten 60-70-lukujen vaihteesta.
VastaaPoistaTuo folkvaiheen kuvaus voisi kuitenkin olla kiinnostavaa, en ole lajiin niin syvälle perehtynyt mutta varmaan sieltä joitain henkilöitä tuntee...
Kyllä, Oh Mercy on varsin erikoinen valinta. Minä pidin kirjassa eniten nimenomaan uran alkuvaiheen kuvauksesta. New Yorkin aikaa ennen levytyssopimusta muistellaan pitkälti.
PoistaKiinnostaisiko esseehaaste? https://hdcanis.blogspot.fi/2016/12/michel-tournier-taaborinvuori-ja.html
VastaaPoistaKiinnostaa kyllä. Kiitos!
PoistaDylanin levyistä on 70-luvulla sanottu heikohkojen soundien vuoksi, esim Street Leagal, että niitä ei ole ole tuotettu ollenkaan. Siksi oli erittäin mielenkiintoista lukea yhteistyöstä huipputuottaja Daniel Lanoisin kanssa.
VastaaPoista