Niin
kauan kuin tunnen eläväni on taidemaalari Elin Danielson-Gambogin (1861–1919)
elämäkerta. Tiesin hänet taiteilijana, mutta hänen elämästään en tiennyt
mitään. Käytän kirjoituksessani hänen etunimeään, kuten kirjassakin on tehty.
Kirjasta
nousee vahvasti esille Elinin määrätietoisuus. Hän tiesi haluavansa
taidemaalariksi ja kouluttautui päämäärä mielessään. Hän aloitti Suomen Taideyhdistyksen
piirustuskoulussa 15-vuotiaana ja opiskeli samaan aikaan myös
Taideteollisuusyhdistyksen koulussa ja Adolf von Beckerin yksityisakatemiassa.
Myöhemmin hän täydensi opintojaan useaan kertaan Pariisissa, joka oli hänelle
tärkeä kaupunki, samoin
kuin monelle muulle aikakauden suomalaistaiteilijalle.
Toinen
seikka, johon kiinnitin huomioni, oli taiteilijoiden yhteisöllisyys. Oman
yhteisönsä Elin löysi Ahvenanmaan Önningebystä, jossa hän maalasi monena vuonna.
Muita önningebyläisiä olivat muun muassa Victor Westerholm, Hilma Rönnberg ja
ruotsalainen J. A. G. Acke. Westerholmista ja hänen vaimostaan Hilmasta sekä
Ackesta tuli Elinin elinikäisiä ystäviä. Myös Pariisissa yhtä aikaa oleskelleet
suomalaiset taiteilijat pitivät kiinteästi yhteyttä toisiinsa.
Elinin
elämä muuttui, kun hän matkusti Italiaan. Hän asettui Antignanoon, jossa hän
ihastui mereen ja häikäisevään siniseen. Italiassa Elin tutustui tulevaan mieheensä, 13
vuotta nuorempaan taidemaalariin Raffaello Gambogiin. Italiaan hän jäi, vaikka matkustikin
ahkerasti Suomen ja Italian väliä.
Naiset
taidemaalareina kohtasivat vähättelyä. Heitä pidettiin helposti amatööreinä ja
jäljittelijöinä. Elin sai kuitenkin uransa alussa varsin kiittäviä kritiikkejä. Hän ei halunnut olla naistaiteilija, vaan taiteilija.
”Elinillä
ei ollut tarvetta korostaa sukupuoltaan ja esittäytyä naistaiteilijana, hän
halusi tulla tunnetuksi ammattinsa suvereenisti hallitsevana taiteilijana. Hän
vierasti Helene Schjerfbeckin ja Maria Wiikin ympärille kerääntyneitä
”maalarisiskoja” ja nimitti itseään mieluummin ”ammattisisareksi”, joskus
”ammattiveljeksikin”.”
Italiassakin
ura sai nousua, mutta sitten kävi niin kuin usein käy. Elin sai töistään
parempia arvioita kuin miehensä. Hän yritti tukea miestään ja jousti omissa
suunnitelmissaan. Mies osoittautui taipuvaiseksi masennukseen. Avioliitto oli
kariutua miehen uskottomuuteen. Elin joutui huolehtimaan avioparin
toimeentulosta. Hän maalasi paljon tilausmuotokuvia.
Kirjailija
Leponiemi on taidehistorioitsija. Hän analysoi Elinin tauluja ja hänen
taiteensa kehittymistä. Kirjassa on kaksi kuvaliitettä, mutta niissä ei ole
kaikkia tekstissä käsiteltyjä tauluja. Onneksi nykyisin taulut saa nähtäväkseen netistä.
Kirjailijalla on ollut käytössään runsaasti Elinin kirjeenvaihtoa. Ehkä siitä
johtuu tunne, että hän on oikeasti päässyt lähelle Eliniä.
Tämän rohkean naisen elämäkerta
on ensimmäinen kirja, jolla osallistun naistenviikolle. Naistenviikkohaastetta
vetää blogi Tuijata. Kulttuuripohdintoja.
Salla Leponiemi: Niin kauan kuin tunnen eläväni
Gummerus 2021, 284 s.
Todella kiinnostava kirja, otan tämän lukulistalle! Elin Danielson-Gambogi on minulle entuudestaan aivan tuntematon taiteilija, mutta hienoa, että hän on saanut oman elämäkerran. Tuo kannen kuva vaikuttava.
VastaaPoistaKirjassa on muutama muukin Elinin omakuva, ja ne ovat todella hienoja.
PoistaMinulle täysin tuntematon taiteilija, mutta tosiaan hienoa että hän on saanut oman kirjan nyt! Viime aikoina on tullut kiitettävästi paikkausta miesvaltaiseen historiaan uusien kirjojen muodossa.
VastaaPoistaEri alojen naisten elämäkertoja on tosiaan julkaistu jonkin verran.
PoistaHieno kirja. Upea taiteilija.
VastaaPoistaNiin on. Tekisi mieli nähdä Danielson-Gambogin töitä luonnossa, eikä vain kuvissa.
PoistaKiitos tämän taiteilijan esittelystä. Kuulostaa kiinnostavalta ihmiseltä ja kiinnostavalta kirjalta.
VastaaPoistaRohkea oman tiensä kulkija ja esikuva. Ihailtavaa!
Poista