keskiviikko 23. lokakuuta 2013

Kirjamessuille huomenna!

Logo Messukeskuksen kuvapankista
Olen käynyt Helsingin kirjamessuilla siitä alkaen, kun ne on järjestetty. Vain kaksi kertaa on jäänyt väliin työesteiden vuoksi: olin ulkomailla. Viime vuonna pääsin messuille ensimmäistä kertaa torstaina viikonlopun sijasta ja tänä vuonna pääsen taas. Torstaina ei ole lainkaan niin paha tungos kuin viikonloppuna. Tänä vuonna viikonlopun kirjailijavieraat olisivat tosin mielenkiintoisia. Esimerkiksi lukemani saksalaiset Kaminer ja Lenz esiintyvät silloin, mutta valitsen kuitenkin rauhallisemman torstain.

Minulle messuilla tärkeintä ovat Antikvaariset Kirjamessut. Nytkin olen tilannut suosikkiantikvariaatistani kolme kirjaa, jotka saan messuilla. Lisäksi etsin muutamaa vanhaa kirjaa ja nautin antikvariaattien valikoimien tutkimisesta. Aina saattaa löytää jotakin mielenkiintoista.

Aloitan käyntini antikvariaateista heti aamulla, mutta tarkoitukseni on käydä myös seuraamassa muutamaa ohjelmaan kuuluvaa esitystä. Torstain messuohjelmasta minua kiinnostavat eniten seuraavat: Eroaako klassikoiden ja best sellereiden kääntäminen? (klo 13.30), Miten voi 2000-luvun suomalainen kirjallisuus? (klo 14.30), Cinefilia – filmihulluuden syvempi olemus (klo 15.00) ja Tähtihetki: Chimamanda Ngozi Adichie (klo 15.30). Ja sitten tietysti huomataan, että tapahtumat menevät osittain päällekkäin.

Lopullinen ohjelmani selviää vasta huomenna. Joskus olen vain tutkinut kirjahyllyjä ja -pinoja, enkä ole ehtinyt (jaksanut?) seurata yhtään keskustelua. Toivottavasti huomenna ei käy niin.

2 kommenttia:

  1. Olen kyllä myös ollut messuilla niin että hyllyt ja pinot ovat vieneet kaiken huomion ja ohjelman olemassaolo on rekisteröity puolella silmällä ja korvalla...tällä kertaa voisi ehkä kuunnellakin jotain (mm. tuo "miten voi 2000-luvun suomalainen kirjallisuus" kiinnostaa...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kirjathan ovat kirjamessuilla tärkeintä.

      Poista

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.