lauantai 19. lokakuuta 2013

Tess Gerritsen: Jääkylmä

Jääkylmä on hyytävä kirja. Siinä on lunta, jäätä, pimeyttä ja kylmyyttä. En ole pitkään aikaan lukenut dekkaria, jossa olisi ollut niin uhkaava tunnelma kuin Jääkylmässä. Kirjaa ei kannata lukea yksin mökissä metsän keskellä. Saattaisi jäädä menemättä ulos.

Jääkylmässä kysytään, mitä tapahtuu nykyihmiselle, kun tekniikka pettää. GPS ohjaa harhaan, auto ei kulje lumihangessa, eikä kännykässä ole kenttää. Gerritsenin kirjojen sankari oikeuslääkäri Maura Isles päätyy tuttavineen turvaan – kuten he luulevat – hylätyltä vaikuttavaan kylään. Siellä on kuitenkin tapahtunut outoja, kuten pian käy ilmi, eikä koskaan voi tietää, mitä on pimeän ikkunan takana tai mikä piilottelee metsässä.

Eräs juonihaara sattuu olemaan suomalaisen kirja- ja muunkin keskustelun kannalta ajankohtainen. Hylätty kylä liittyy karismaattisen ’profeetan’ perustamaan kulttiin, jossa tytöt naitetaan lapsina ikään kuin palkinnoksi yhteisön merkkimiehille.

Olin lukenut dekkarisarjan seuraavan osan Eloonjäänyt ennen Jääkylmää ja siksi tiesin joitakin asioita, jotka veivät hieman jännitystä. Olisi ollut parempi lukea Jääkylmä ensin. Eloonjäänyt on kaiken lisäksi paljon huonompi. Luin Jääkylmän, koska sitä oli kehuttu minulle. Onneksi oli kehuttu ja onneksi luin.

Tess Gerritsen: Jääkylmä
Suomentanut Ilkka Rekiaro
Otava 2010, 350 s
Englanninkielinen alkuteos Ice Cold 2010

4 kommenttia:

  1. Tämä Jääkylmä on minulle edelleenkin paras Gerritseniltä lukemani kirja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leena, sinun mielipiteesi oli yksi niitä asioita, joka sai minut lukemaan Jääkylmän.

      Poista
  2. Tämä oli minulle vain okei. Eka Gerritseni ja toistaiseksi myös ainoa. Vähän liian pehmojännitystä minun makuuni. Perinteiset jännärit eivät taida sopia minulle, tai sitten en ole vieläkään löytänyt Sitä oikeaa kirjailijaa. Tai no, John Verdonista tykkään, mutta hänellä onkin jo sitten vähän sitä psykologista puolta mukana, josta tykkään. Muutamia yksittäisiä helmiä olen kuitenkin onnistunut löytämään, juuri psykologisten jännäreiden puolelta. =D Kiva, että tämä maistui sinulle hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jääkylmä oli kolmas Gerritsenini ja niistä selvästi paras. Jos tämän jännitys oli sinulle liian pehmoa, niin ei varmaan kannata lukea enempää Gerritseniä. Mainitsemasi John Verdon on minulle tuntematon. Laitan nimen muistiin.

      Poista

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.