tiistai 26. syyskuuta 2023

Kirjamessukausi 2023 alkaa!

 

Helsingin Kirjamessut ovat kuukauden kuluttua, mutta sitä ennen eli ensi viikonloppuna kirjamessuillaan Turussa. Tänä vuonna olen menossa ensimmäistä kertaa Turun Kirjamessuille. Tapahtumaa on kehuttu minulle kotoisemmaksi kuin valtavat Helsingin messut. Turun messujen teemana on tanssi, joka on minulle aiheena hieman vieras. Se ei kuitenkaan estänyt minua löytämästä ohjelmasta runsaasti seurattavaa. Huomasin keränneeni omaan listaani paljon keskusteluja tyyliin Onko taiteellinen ilmaisunvapaus uhattuna?, Miten kirja muuttaa maailmaa?, Mitä kirjailijat tienaavat?. Tietysti monet kirjaesittelytkin kiinnostavat.

Helsingin Kirjamessujen ohjelma julkistettiin tänään. Rosebud Sivullinen -kirjakaupassa pidetyssä tilaisuudessa ohjelmajohtaja Ville Blåfield painotti messujen monipuolisuutta. Jo ennestään tiesin, että messujen teemana on valta, tietysti kirjallisuuden kannalta monesta eri kulmasta tarkasteltuna. Muita ajankohtaisia kokonaisuuksia on noussut esiin tänä vuonna julkaistuista kirjoista: Ukraina ja sota, ilmastonmuutos, tekoäly... Vanhojen kirjojen ystävänä minua ilahdutti tieto, että joissakin keskusteluissa käsitellään myös vanhempaa kirjallisuutta, eikä pelkästään uutuuksia.

Lyhyessä keskustelussa oli mukana neljä kirjailijaa, joista jokainen on julkaissut tai julkaisee tänä vuonna kirjan vahvasta naisesta, Agneta Rahikainen Edith Södergranista, Miina Supinen Maija Vilkkumaasta, Heini Junkkaala Pirkko Saisiosta ja Philip Teir Bitte Westerlundista (ja Jörn Donnerista). Kolmessa kirjoista on kohteena elävä henkilö, ja olikin mielenkiintoista kuulla, miten yhteistyö kirjan kohteen kanssa sujui.

6 kommenttia:

  1. Kiinnostavanoloisia keskusteluaiheita, harmi etten pääse...
    Kerran olen Turun messuilla ollut ja oli hyvä kokemus, hyvää ohjelmaa tuli seurattua (enemmänkin kuin Helsingin messuilla, varsinkin kun lavalta toiselle pystyi oikeasti siirtymään minuuttiaikataulussa) ja muutenkin mukava tapahtuma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Odotukseni ovat korkealla muilta bloggaajilta kuulemani perusteella.

      Poista
  2. Minäkin olen tulossa Turun messuille lauantaina. Toivottavasti nähdään. Tulen kyllä myös Helsingin messuille.

    VastaaPoista
  3. Olen käynyt joka vuosi Turun messuilla, sillä asun täällä. Helsingissä olen käynyt kerran. Ihan liian laajat minulle Helsingissä. Tykkään, kun vanhempi kirjallisuus otetaan mukaan messujen aiheeksi. Nythän myös kierrätysaiheet olisivat kiinnostavia keskusteluissa ja samoin tulevaisuus. Luen nimittäin just nyt erästä vuoteen 2050 sijoittuvaa kirjaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helsingin messuilla on aina mukana Antikvaariset Kirjamessut. Sieltä olen löytänyt useita etsimiäni kirjoja, eikä tunnelma ole yhtä hektinen kuin muulla messualueella.

      Poista

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.